I?m going medieval on you!

Häntextra
Jag har varit på medeltidsveckan! Det var förbannat mycket roligare i år när man åkte med kompisarna. (Alla förvånade räcker upp en hand~~) Det var alltså Märtha, Kix och jag som tog över mormors lägenhet i centrala Visby, nej, den ligger inte i innerstaden men tio minuters promenad från muren kan väl inte räknas som annat
än centralt?
Usch. Jag har så många tankar om vad som hänt så jag kan inte fokusera på tangentbordet ordentligt utan driver iväg, sen tittar jag på skärmen och ser att varken text eller bilder har dykt upp och genast förstår jag ingenting. Hade väntat mig ett tresidigt blogginlägg (minst) men antar att vi får se hur det här slutar. Men man kan ju försöka leka lite kronologisk kanske? Det underlättar säkert läsnignen även om min hjärna måste anstränga sig lite mer än vad jag misstänker att den vill.
Alla bilder kommer läggas ut i slutet av inlägget pga jag är jävligt lat och bekväm av mig och itne orkar avbryta skrivandet för att leta reda på rätt bild vid rätt stycke hela tiden.

Lördag
Vi vaknar hemma hos Victor vid 8-9 någon gång, pallrar oss upp till frukostbordet. Efter att ätit frukost, klätt sig och fixat ordentlig matsäck bär det av till T-Centralen där vi skaffar biljetter till båtbussen. Bagageutrymemt på bussen var skrämmande fullproppat och vi var verkligen rädda att våra väskor skulle ramla ut, särskilt som Märthas väska gjorde just det när vi klivit av och skulle hämta väskorna igen. Busschaffisen var en liten stroppig kvinna som lyckade framkalla noll sympati hos någon av oss vilket föga underlättade bussfärden vars enda positiva aspekt var att det fanns aircondition.
Vi checkade in nere på färjeterminalen och gick sen ombord på färjan som skulle föra oss över vårt vackra, algblommande lilla hav. Vi åt mackorna och hittade sen den halvt bortglömda nutellaburken som fick dör för våra händer. Jajaämen gott folk, Elisabeth och henens vänner har inget problem med att äta nutella direkt ur burken.  Så hälsosamma är vi. Redan på färjan så började jag uppvisa lätta fangirlsymptom för hela situationen att det fanns heta människor i fina medeltidsdräkter. De höll på att slå ihjäl mig.
Mormor hämtade oss inne i hamnen och babblade så att öronen hotade att börja blöda hela vägen till lägenheten där vi dumpade väskorna och satte igång att skriva en inköpslista innan vi blev skjutsade till Willys.
När mamma och mormor hade åkt till huset i Vägume och lämnat lägenheten i våra unga händer satte ravet igång utan en sekundsfördröjning. Eller inte. Vi frossade i digestivekex ed sör och ost framför TVn. Men det var rätt skönt det också.

Söndag
Jag och Kix vaknar med någon sekunds mellanrum och går ut till frukostbodet där jag påbörjar vårt fina paket med kalaspuffar. Efter min andra tallrik komer Märtha upp och börjar frossa i de små söta puffarna hon också. När vi anser att vi fått nog går vi ut till TVn där vi hittar Malcolm, ett geni i familjen kvart över tio på sexan som genast blev vår nya tvångstanke för veckan. Till denna nostalgitripp på TVskärmen måste man ju ha nostalgitripp i munnen. Sagt och gjort. Alla tre satt i soffan och slevade i sig kalaspuffar med sötsliskig mjölk. 
Invigningen av medeltidsveckan skulle börja klockan 12 så nu gällde det att vara snabb, denna insikt till trots tog det förskräckligt lång tid att klä på sig klänningarna och bestämma vad man skulle och inte skulle ha i pungen. För att inte tala om vad fötterna skulle vara inklädda i. Just det här fotdilemmat var något som infann sig varenda jävla dag, även om jag tror att jag var den mest maniska. På något mirakulöst sätt lyckades vi ta oss ner till kruttornet i tid för att gå med i paraden genom staden. et var länge sen jag upplevde något så trångt men fan vad underbart det kändes att gå mitt bland alla dessa vackra damer och stiliga riddare när de minglade med gycklare, bönder och en och annan pirat. Paraden ledde fram till marknadsområdet som naturligtvis skulle bli inlärt i minsta detalj så man visste vad som fanns i vilket stånd, för vilket pris och hur man snabbast tog sig dit.
På kvällen så infann vi oss naturligtvis på Stora Torget där spelet om hur Ava från Öjas rättegång hade gått till skulle vsias upp. När hon skulle föras genom staden ner till sitt torn gick vi inte mer än 2 meter ifrån hennes vagn. Och när hon var ordentligt inmurad så sjöng hon och hennes älskade en helt underbar duett. Det var, enligt en snubbe vi hamnde bredvid senare på kvällen, första gången de framfört den under alla dessa år och både jag och Märtha var tårögda även om jag bara såg några få som faktiskt hade tårar rullande nerför kinderna.
I solnedgången så hade Pax ett dansuppträdande som var helt underbart att titta på. Snygga tjejer utklädda till smådjävlar och demoner med skatbon i håret, vad mycket mer kan man begära? Efter dem var det dags för banden Patrask ("Vi är medeltidens The Ark" eller "Medeltidens egna pojkband från Falun"), Räven, Haren och nåt-djur-till-som-jag-inte- komer-ihåg-just-nu.., Hildegard, och någon trio som spelat under paraden. Mitt i all röra uppträdde Trix med eldkonster också och en av killarna såg verkligen ut som Lucifer när han svängde de brinnande kedjorna. Det var hur hett som helst!
Vi tittade på havsutsikten från muren också, eller åtminstone gjorde Märtha och jag det. Själva nertågandet visade sig däremot vara mer problematiskt än vi räknat med men till slut hittade vi en tjänstevillig gatlykta som man kunde glida ner för. Men dum som jag är landar jag anturligtvis med fel fot och helt plötsligt gör det nästan lika ont som andra dagen efter att jag hoppat ner ur trädet, dvs jag vill krypa men inser att det tar för lång tid så jag försöker gå fast det tar precis lika lång tid som det hade tagit att krypa. Av någon outgrundlig anledning börjar alla tre samtidigt tänka på En Kungens Man med Dia Psalma och sjungandes på den fortsätetr vi vår vandring. Jag förstår verkligen inte varför den patrullerande polisbilen inte stannade oss när jag hängande över deras axlar ragglade min väg framåt och pga min ostadighet vinglade de nästan lika mycket som jag samtidigt som alal tre högt sjöng (läs:skrek) "rajrajraj". Polisbilen körde en meter ifrån oss, svängde förbi oss och fortsatte. Inte mig emot liksom, blev bara lite förvånad. Fast samtidigt hade det varit rätt skönt att få skjuts hem. 

Måndag
Vaknar. Frukost på de få kalaspuffar som lämnats kvar. Malcolm. Påklädnad. Ipren. Bandage. Kryckor.
Vi tittade igenom marknaden lite noggrannare och inte nog med att vi hittar en massa roliga saker och gott mjöd så hittar vi en spelman. Han hette Tor och spelade nyckelharpa. Med honom stod vi och pratade om allt möjligt i en timme, eller nåt åt det hållet iallafall, han var hur söt som helst! Det var något med honom som påminde om Burre samtidigt som jag kände igen honom som någon kille från skolan. Men mest Burre. Vi tyckte om Tor.
Vi tittade på Jauvets pjäs Bröderna Lejonhjerna, som en saga fast bättre... när den spelades upp utanför deras tält och snyggare *hostironihost* skådisar får man leta efter. Lyckat var det om inte annat. Publiken tjöt av skratt och det var länge sen jag såg ett studentspex som fick tillräckligt många omtagningar för att matcha Jauvet. Snubbarna är fan komiska genier!
Efter ytterligare några timmar så börjar Jauvets Improbatalj som ska fortgå hela veckan. Om sanningen ska fram var det just den programpunkten som var min största anledning på att gå med på att åka till den annars så hatade ön. För er som inte vad en improbatalj är så ska jag nu förklara detta underbara fenomen. Det går ut på att deltagare som anmält sig till tävlingsledarna (Jauvet) får gör a en mängd olika teaterlekar såsom frys inför publik som efter att leken är avslutad får avgöra hur bra den var genom att hurra för antingen 1, 2 eller 3 poäng. Mina öron riskerade verkligen livet varje gång vi tittade på bataljen.

Tisdag
Den numera invanda morgonen fortskred som vanligt.
Vi gick lite mer inne i stan men var fortfrande mest på marknaden under hela dagen.
På kvällen snålskjutsade vi ut till Roma med mamma och Johan för att titta på Hamlet. Trodde jag ja. Inte fan var det Shakespeares pjäs som de hade satt upp. Nej nej, det var Lars Norens tolkning av Hamlet. Och hans tolkning sög! Han strök obehagligt mycket i pjäsen, sammanlagt blev det bara 16 olika scener som spelades upp och de scenerna hade fått omkastad ordning. Dessutom hade de skändat den annars så vackra ruinen genom att skymma parken med stora svarta dörrar i metall. Och inte fan hade de vackra kläder heller. Men hon som spelade Horatio var för jävla bra på att agera. Och även om jag inte tyckte om Ofelia så gjorde samma skådespelerska väldigt bra insatser i sina andra roller. Jag tror att Hamlet var den enda som inte hade åtminstone 2 roller.

Onsdag
SM I ARMBORST!!!! Är det bara jag eller hör ni också hur häftigt det är? Skyttar som står uppställda på rad för att man sen ska se 9 pilar susa genom luften och med en duns borra sig in i den tjocka tavlan. Märtha och Kix höll inte med mig om att det var hett. De är så inskränkta. Eller nåt, jag vet inte, kanske helt enkelt bara är något fel på mig.
Staden undersöktes mer grundligt och det resulterade i varsin bok från solkristallen, kix köpte en duk och en film, märtha köpte två filmer och jag köpte en tröja, en skiva och en film.
Jag och Märtha red kameler också. De är jättemjuka, fast rätt obekväma...
Jauvet började med semifinaler på sina improbataljer och jag erkänner villigt att jag favoriserade Albin. Han var en sextonåring (som såg ut som 21) på 198cm i en jättevacker röd klänning och långa blonda lockar. Jag vet inte varför men jag blir alltid jättelycklig inombords när jag ser män som är vackrare kvinnor än vad jag själv är.
Det var första (och, visade det sig sen, enda) dagen som jag inte bråkade med Märtha av någon anledning.

Torsdag
Vi var själva hela dagen. Alla skulle hitta på nåt själva. Jag gick och tittade på bågskytte. Det var precis lika kul som armborst. De andra hade inte stått ut men jag är svag för flygande pilar. Sen ökpte jag en massa te på kränku och lite mer mjöd. Det är verkligen läskigt hur snabbt jag tog den drycken till mitt hjärta. Jag tål inte öl men mjöd häller jag gladeligen i mig glas efter glas.
På Jauvet så var det schlagerimprovisation. Patrask hade komponerat ihop 11 olika låtar i olika genrer sen fick publiken bestämma titel och en deltagare drogs ur hatten. "Torgny" vann med sin låt Pissa Inte På Ringmuren i genren Raukrock. De spelade upp improviserade musikaler också och efter att vinnaren korats så sjöng alla tillsammans en "liveaid" låt, den här hette Rädda Rödlöken! och var helt underbar. Jag kände evrkligen hur jag brann för syftet att rädda alla rödlökar när jag gick därifrån.
Middagen inslafsades på Clematis medeltidskrog istället för hemma i lägenheten. Det var hur kul och gott som helst. Och när vi hade ätit efterrätten och bara satt och beställde in mer hallondricka för att inte bli utschasade blev två jämngamla tjejer från Skellefteå placerade bredvid oss. De hette Stina(snart 18) och Kajsa (16) och var hur trevliga och pratglada som helst. Vi satt och snackade i över en timme med dem före vi begav oss hemåt.

Fredag
Vi bytte inte om. Det kändes helt fel. Jag kände mig som en jävla landsförrädare när jag gick runt i jeans och nättröja istället för klänning och uppsatt hår. För första gången på hela veckan så hände det inget jättespeciellt den dagen, vi gick helt enkelt på stan och marknaden för att sen titta på Jauvet före vi pallrade oss hem till TVsoffan och mormors alla filmer. Det slutade med ett romantiskt drama från Kina In The Mood For Love. Inte min slags film. Men välgjord ändå.

Lördag
Morgonen gick åt till att städa och packa ihop före vi bytte om och gick ut för att titta på finalen av improbataljen. Albin kom på fjärdeplats. Men vinnaren var duktig så jag kan överleva även om han vann mest för att han kunde springa på vöggar och göra bakåtkullerbyttor högt upp i luften bara från att stå stilla på marken. På kvällen så tittade vi på tornerspelen. Med facklor. Och eldsprutare. Jag var i himmelriket. Det var Kix också. De två snygga killarna bakom oss lånade henne en tröja när det började spöregna. Den luktade gott och var mysig ch hon var sugen att acceptera erbjudandet att behålla den. Ingen klandrar henne.

Söndag
Släpade oss upp vid halv sju för att hinna fixa med alla sistaminutengrejer före vi skulle ner till färjan. Dagen tillägnades mestadels bussar. 3 timmar färja -> 1 timme buss -> 2 timmar väntan -> 6 timmar buss. Sen var vi hemma.

Dagens Visa
Det är svårt att fixa fram texter på Patrasks låtar eftersom de är instrumentala alltså får jag försöka hitta nån av Jauvets låtar. Nähä det gick inte. Då tar vi En Kungens Man med Dia Psalma istället. Close enough i stilen liksom.

Dia Psalma - En Kungens Man
Maria går på vägen som leder ner till byn
Hon sjunger och hon skrattar åt lärkorna i skyn
Hon är på väg till torget för att sälja lite bröd
Och solen stiger varm och stor och färgar himlen röd

Då möter hon en herre på en häst med yvig man
Han säger:
- Jag är kungens man så jag tar vad jag vill ha
och du är alltför vacker för att inte ha någon man
följ med mig in i skogen skall jag visa vad jag kan.

Hon tvingas ner i gräset och han tar på hennes kropp
Hon slingrar sig och ber honom: För guds skull hålla opp
Men riddarn bara skrattar berusad av sin glöd
Så hon tar hans kniv och stöter till och riddaren död

Dom fängslade Maria och hon stenades för dråp
Men minnet efter riddaren det blev firat varje år
Ja herrarna blir hjältar men folket det blir dömt
Och vi som ser hur allt går till vi får veta att vi drömt


 Så här fina var Kix och Märtha när de var i de vanliga klänningarna
 Duetten
 Pax
 Patrask
 "Lucifer" i Trix, erkänn att han ser cool ut *__*
 Tor ^w^
 Så här jobbigt var det när man skulle bli fin
 Så här såg vi ut på de "fina" dagarna =P
 Jag och Märtha skaffade fejktatueringar... som höll två duschar ><'
 Fotoshoot ^_~
 Kameler >w<
 Så här duktiga var bågskyttarna

Kommentarer
Postat av: Erika

Det låter som ni har haft roligt, bra, bra! Malcom är ju väldigt rolig serie också.. Hehe <33

2007-08-14 @ 21:45:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0