Det där med tandborstning är svåra grejer



Hur länge är en tandborstning färsk?
Hur borstar normala människor tänderna?
Hur länge ska man borsta?

Det finns många frågor när det kommer till vård av den kroppsdel som används för de roligaste sysslorna av alla, äta, kyssas, bitas, le, skratta, allt sånt där bra.

Men som sagt, frågorna.

Ni vet om man har borstat tänderna lite tidigt på kvällen och inte längre känner smaken av tandkräm när man äntligen lägger sig i sängen, säg en eller två timmar senare, borde man då borsta om tänderna trots att man inte haft något i munnen sen tandborsten sa adjö?
Om man vaknar efter att ha sovit i bara någon timme och tänker somna om, då måste man ju inte kliva upp och borsta om, men om man har varit vaken känns det helt plötsligt som ett krav. Man kanske inte ens har borstat för när mintsmaken förvunnit har även minnet av den gjort samma sak.
När man vaknar på morgonen därpå har man trots kvällens besvär oftast ändå en rätt taskig andedräkt. Är det bara jag som vill borsta tänderna både före och efter frukost?

Ja ni, normal tandborstning låter ju dumt, man tar en tandborste med tandkräm på och skrubbar över tänderna. Men mer detaljerat? Både jag och Jens låter vattnet rinna emdans vi borstar men jag vill ha så kallt att det hotar att ila i tänderna medans han vill ha varmvatten. Andra har inget vatten alls medans jag måste ta vatten på tandborsten både före och efter tandkrämen tryckts på. Så det rätta sättet kanske inte är så självklart ändå?

Att man ska borsta i 2 minuter under morgon och kväll och gärna efter varje mål är något vi fått lära oss under barndomen. Men två minuter? Vem håller koll på sånt? Hur fördelar man tiden på det? En minut per käke. Är det bara jag som brukar borsta båda käkarna "samtidigt"; ena, andra, ena, andra osv. Hur håller man då koll utan stoppur och är det verkligen så viktigt med att få ihop de där fulla minuterna?
Den där tidspressen har jagat mig ända sen jag var liten, om jag borstar tänderna i samma rum som någon annan måste jag vara den som slutar borsta sist, bara för att personen i fråga inte ska tro att jag är en snuskis som inte bryr mig om att borsta tänderna. Att däremot hoppa över att borsta tänderna på kvällen för att man är trött är helt ok..?

Kommentarer
Postat av: Emelie

You have too much thoughts going on in your head hunny! XD

2008-12-29 @ 12:38:37
URL: http://emeylie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0