Lögnare

Finns det något jag stör mig på så är det lögnaktiga människor. Jag säger inte att jag är ett helgon, jag ljuger en hel del jag också om jag tycker att det behövs. Men när man ljuger så ordentligt att man till och med tror på sig själv, då är det illa.

Människor som påstår att de varken är ytliga eller fördomsfulla hör till den kategorin.

Visst, man ska inte vara ytlig, man ska inte döma på förhand och tro på stereotyper. Alla vet det här, vi har hört det sen dagis. Men det gör inte att beteendet har försvunnit, bara blivit kuvat.

Alla dömer på förhand, utan att veta något om personen eller situationen, det är så vi fungerar. En rödhårig tjej med dreads och palestinasjal döms ofta till att vara aktivist för något och är utan tvekan politiskt engagerad åt vänsterhållet.

En tjej med "snyggt" hår och en gucciväska är däremot per automatik en bortskämd moderat som gärna får ha en lätt korkad stämpel.

Om vi sen pratar med de här tjejerna behöver så inte alls vara fallet och de kanske till och med är bästa vänner? Har du pratat med dem och upptäckt att du har fel så har du överbevisat den fördomen, men du dömde dem fortfarande på förhand.

Och den person som sa att utsidan inte räknas måste ju vara helt jävla blåst. Det är klart att utsidan inte är det avgörande, jag föredrar absolut ett godhjärtat fläskberg före en snygg person utan egna åsikter. Men om jag ser de stå bredvid varandra och inte känner till något om dem sen tidigare, du kan ge dig fan på att jag och de flesta andra skulle gå fram till den snygga personen först. Det är trots allt utsidan som möter oss först och väcker intresset att veta mer om personen. Sen är det precis lika självklart att det är insidan som avgör om intresset blir kvar eller inte, men det var fortfarande otvivelaktigt ytligt att välja att presentera sig för den snygga framför den fula först.


Och ja, jag vet att det här är gamla nyheter men det tål att upprepas. Ytlighet och fördomar lever och frodas minst lika mycket nu som tidigare, tricket är bara att lära sig överbevisa de första intrycken.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Nu är det minsann du som får höra det från mig - Du har så rätt så Elisabeth! ;) Jag håller fullkomligt med, kunde inte sagt det bättre själv ^^

Va du känns värsta smartis och "djuptänkande" idag ;P Och tänk, dig är jag vän med, I'm so honored ^^

Tihi, love you sweetie <3

2009-01-27 @ 21:27:34
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Sv:

Men ååååååh....

"Båt"

Vad dum jag är.

Just därför skall jag tuktas på en öde ö.

Utan "tändstickor"

För det tänkte jag inte heller på. Bra att vara efterklok. Och nu sitter jag där. På en öde ö, med mina porrblaskor och dricker öl.

2009-01-28 @ 15:38:42
URL: http://www.kotteby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0