Regler

Jag har tänkt. Hur lätt är det egentligen att leva som en "bra människa" egentligen? Det finns så mycket som man borde och inte borde göra. För att göra det enkelt för sig skulle man kunna titta på tio Guds bud och De sju dödssynderna för att se hur duktig man har varit under sitt liv. Man ska också tänka på Den Gyllene regeln.

Vi börjar med budorden:

  1.  Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Jag sätter visserligen bara min tro till en Gud, men jag tror på Gudinnan också. 
  2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.   Ohmygod ohmygod! Jag kommer att dö! 
  3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Jag vilar på söndaarna, kolla hur duktig jag är
  4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig. Har det inte snarare med att få bo kvar hemma så länge som möjligt att göra?
  5. Du skall inte dräpa. Jag mördar bara på låtsas med frukter så det räknas väl inte?
  6. Du skall inte begå äktenskapsbrott. Ajfan.
  7. Du skall inte stjäla. Räknas det som stöld att palla äpplen?
  8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. Inte ljuga hellerr? Ajajaj det går utför här känner jag
  9. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Nähä? O_o'
  10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa. Så jag får inte vilja ha nån i ett förhållande heller? Fan vad jag bryter mot de här små buden!

Sen har vi synderna man helt enkelt inte får göra

Högmod (storhetsvansinne; eller åtminsteone övermod) haha oopsi
Girighet Ajajaj då
Vällust (otukt) Melike x3
Avund (svartsjuka) matriell sådan?
 Frosseri expertområde ^_^
Vrede O_O kolla! jag sköter mig!
Lättja Nu igen.... -.-'

Och sist men inte minst den gyllene regeln:

Gör mot andra vad du vill att de ska göra mot dig det funkar väl sisådär för de flesta antar jag så det är inget jag tar för hårt på även om den betyder mycket ... egentligen


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det går fan inte bra det här >.x

2007-10-08 @ 14:38:00
Postat av: Emelie

Haha, det verkar gå lite utför för dej Elisabeth ;P Men vi ska inte heller låta mej göra testet, då blir det ju typ lika illa XD

2007-10-08 @ 21:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0