Katt-testet

Jag har tagit mig i kragen och letar pålitliga källor för manodepressionen, jag lovar. Men google har ju så bra humor att jag fick upp ett test som sökresultat. Mycket underhållande, iallafall för oss frusna stackare som frivilligt suttit uppe hela natten.

***

Katt-test för känslomässigt störda personer

För exakt klassificering av känslomässigt störda personer utvecklade Algozzine, Foster och Kaufman (1979) KATT-TESTET. Detta ovanliga, men geniala test utförs snabbt och enkelt av yrkesfolk, föräldrar samt medhjälpare. Testet utförs i tre enkla steg.

  1. Placera testpersonen i ett tomt rum, vänd mot bortre väggen.
  2. Placera en katt mitt i rummet, samt lås och regla dörren.
  3. Efter 10 minuter öppnas dörren.

Algozzine vill poängtera att vid bedömningen av provresultaten, kan gränsen mellan de olika grupperna av känslomässiga störningar vara svår att dra. Han ger följande riktlinjer inför avläsning av kattestresultatet.


1) SJUKLIGT TVÅNGSHANDLANDE:
Fyra mycket prydliga, jämnstora pälshögar, placerade i vardera hörnet av rummet - katten vid liv, men frusen.

2) ASSOCIAL BROTTSLIGT HANDLANDE: Päls slumpvist utspritt över rummet - katten vid liv, men fortfarande frusen.

3a) MANODEPRESSION (MANISKA STADIET): Kattdelar slumpvist spridda över rummet - katten avliden.

3b) MANODEPRESSION (DEPRESSIVA STADIET): Delar av testpersonen slumpvist spridda över rummet - kattens psykiska hälsa ifrågasätts.

4) PARANOID REAKTION: Testpersonen ihopkrupen i bortersta hörnet av rummet - katten vid liv, sovande mitt i rummet.

5) PSYKOPATISK REAKTION: Enda spåret av katten är skinnet, som testpersonen svept runt sitt huvud - katten förmodligen avliden.

6) SCHIZOFREN REAKTION: Testpersonen mitt i rummet, inbegripen i en djupt existentiell diskussion med katten - katten vid liv, men förvirrad.

7) NEUROTISK REAKTION: Testpersonen frågar katten om råd, angående migrän-huvudvärk - katten vid liv, fortfarande förvirrad.

8) KATATONISK REAKTION: Testpersonen i ett hörn av rummet, stående på alla fyra och skjutande rygg, ignorerar kattens närvaro - katten vid liv, förvirrad och sexuellt upphetsad.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hahaha, okej? :P

2008-01-14 @ 12:30:42
Postat av: Emelie

Wahahaha, fy fan va fult test! XP Jäklar va jag skratta när jag läste det! XD

2008-01-15 @ 15:12:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0