Det här med att ta körkort

Efter morgonens körlektion är jag inte längre lika säker på att det är vad jag är menad för. Jag är menad för något större. Typ busskort, ett sånt man åker med alltså.

Under gårdagen var jag dock inte lika säker på min sak. Mer nervös och uttråkad, varför jag inte bara plöjde igenom Körkortsboken på någon timme utan även hann störa mig på fel i den och märka ut dessa. Jag hann tillochmed tvinga Jens att leta efter författaren på Eniro och Ratsit, tyvärr utan större framgång.
Här kommer iallafall felen och min obligatoriska utläggning om vad som är felet.

Sid. 114

Bilbälte

Bilbältet nära kroppen

•  Ta av jackan eller öppna den och ha bilbältet innanför!

-Hur många känner ni som en kall vintermorgon frivillgt tar av sig jackan när de satt sig i en kall bil bara för att bilbältet ska komma närmare?


Sid. 117

Last i bilen

Kraften vid en kollision är så stor, att du kan skadas av bagage som inte är väl fastspänt. Lösa föremål inne i bilen åker framåt som projektiler vid en krock. Därför ska du lägga tyngre saker så lågt som möjligt, exempelvis på golvet bak. Tunga saker i bagageutrymmet kan tränga igenom ryggstödet. En läskback som slungas framåt vid en kollision är ett exempel på ett föremål som allvarligt kan skada se åkande. Lägg alla tunga föremål längst fram och lågt i bagageutrymmet. Spänn om möjligt fast dem. [På bilden är ett antal dunkar fastspända med ett nät i bagageluckan.]


- Så jag ska alltså med ett fisknät spänna fast matkassarna när jag varit och handlat? Tänk om gurkan borrade sig in i mitt bakhuvud som den projektil vi alltid vetat att den är!

Sid. 138

Säkringarna

De blå är "brända". Ersätt en säkring i samma färg
dvs med samma ampertal


- Tack och lov för deras utveckling av problemet, synd bara med det där radavståndet. Och sen när blir brända säkringar blå?

Sid. 197

Synvillor

När vi är vakna, bearbetar, sorterar och tolkar hjärnan alla de intryck som strömmar in.


- Snälla säg att jag inte var ensam om att läsa fel på grund av deras kokrade kommatering efter ordet "vakna"?

Sid. 243

Lasta bilen rätt!

I bilens registreringsbevis finns högsta tillåtna last angiven. Som last räknas inte föraren men däremot passagerarna och allt annat du transporterar. Med fyra passagerare i bilen är tyngden på det bagage som ryms inom den tillåtna maximallasten ofta inte så stor.


- Så om jag har vänner som lider av gravövervikt får de på grund av sin kroppsyta inte åka i min bil allihopa om vi ska på skidsemester, eller så måste skidorna lämnas hemma. Helt plötsligt blev jag lite pro-ana...

Sid. 257

Om olyckan är framme - Hjälpa till

Ge första hjälpen åt de skadade. Det är oerhört viktigt att svårt skadade får snabb och kunnig hjälp. På bara några få minuter kan en person med andnings- eller hjärtstopp få mycket svåra hjärnskador. Om personen överlever, kan det medföra allvarliga handikapp i framtiden.


- Ja det vore ju hemskt om de överlevde. Eller är det bara jag som läser det här stycket som att man måste ge HLR till skadade men om de överlever lever de vidare som grönsaker? Dödshjälp FTW, jag skulle göra de en tjänst om jag istället körde in i dem en gång till.

Kommentarer
Postat av: Älskling :)

DÖD ÅT KÖRSKOLELÄRARE!

2009-01-20 @ 20:46:58
Postat av: Emelie

Hahaha, du är så söt sötnos som anmärker på alla de där sakerna! XD Har jag sagt att jag älskar dig?? <3

2009-01-20 @ 21:56:37
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: Mistress

varför känner jag igen alla de här kommentarerna? :P

2009-01-25 @ 22:21:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0