SPOILER ALERT

Jag och Erika var - såklart - på midnattspremiären igår. Nu när jag hunnit lugna ner mig och försökt få tillbaka lite av sömnen jag missade inatt så tänkte jag därför skriva ner en massa saker som jag tänkte på under filmen. Vissa är spoilers, andra inte. Men jag orkar inte sortera i inlägget så jag stämplar hela alltet.
You've been warned.


***

Hermione som Bellatrix var hysteriskt roligt! De gjorde Gringotts riktigt bra, även om de glömde bort att berätta att sakerna som multiplicerades dessutom var glödheta - vilket gjorde det knäppt när de efteråt droppade essence of dittany på händerna, även om jag antar att det skulel vara för att de ridit på en drake. Gringottsvakterna, inte svartalferna alltså utan trollkarlsvakterna, ser ut som fricking gestapo.
Shell cottage var precis som jag tänkt mig i böckerna, och det var så fint att få se Fleur i "normala" kläder, annars har hon ju alltid haft prydliga skolklädnader eller den vackra bröllopsklänningen.
Varje gång jag sett trailern så har Harry och Voldemorts omfamning och fall/hopp stört mig och jag hoppades att det skulle få en förklaring till varför de gjorde så i filmen - jag fattade inget nu heller.
De behöll Rowlings fantastiska sinne för humor genom filmen och publiken (en jävligt bra publik överhuvudtaget) skrattade nästan lika mycket som den grät, även om snyftningarna hördes under längre perioder än skratten.
Särskilt när Voldemort pratar med Hogwarts efter att han tror sig ha mördat Harry. De har shippat så himla bra och kul! På nåt sätt har de fått in fanservice i filmen - som såklart blev mycket uppskattat. Ron och Hermiones efterlängtade kyss blev ändrad, men det har väl de flesta hört vid det här laget, men de gjorde den bra ändå och alla jublade och applåderade. Jag kämpade emot viljan att ställa mig upp när jag applåderade, men eftersom vi inte satt längst bak så lyckades jag hålla mig nere.
Molly Weasley är så jävla badass så det inte rä sant, jag tyckte duellen var bättre i boken, men det var fortfarande hrligt att få se den, och hennes flin är ju alldeles för bra. Harry börjar fullständigt påklädd på Kings Cross, så jag antar att hans fangirls var lite besvikna. Själv blev jag mer missnöjd mer Voldemorts själ under bänken, eller ok fel ord men jag gillade aldrig Voldemortbebisen i fjärdefilmen och när jag läste om boken så visste jag att det var en sån de skulel ha nu också. Blärk.
Jag hade gärna haft mer detaljer på Weasleyfamiljens återförening, nu hoppades den över fullständigt, precis som Freds död. Helt plötsligt står alla - inklusive Percy - och gråter över hans kropp, klart det var sorgligt men det blev inte samma hysteriska gråt som jag väntat mig. Vi har heller aldrig fått höra att Remus och Tonks faktiskt fick Teddy, Harry bara nämner honom ändå när han ser Lupins "spöke" med hjälp av stenen.
På tal om spöken så föredrog jag spökena de gjort i de tidigare filmerna. Jag tyckte att Grå Damen spelades alldeles utmärkt bra, men hon ser för levande ut, hon ser lika levande ut som uppståndelsestenens skuggor - som trots allt ska vara "mer solida än vanliga spöken".
Aberforth var bra, precis som Ariana och Neville är ju helt underbar. Och Luna också för den delen. Men jag hade velat ha bokens version av hur de hamnat inne på Hogs Head och jag saknade Ravenclaws uppehållsrum, samt presentationen av Grå Damen. Och McGonagall är ju typ sötare n någonsin när de ska rusta för strid. Och hennes duell med Snape är awesome!
Varför Snape skulle dö i båthuset har jag fortfarande inte fattat, men fine. Hans död gjordes iallafall jävligt bra, den också. Och Prince´s Tale hade väl klippt bort några av scenerna jag ville ha med, men den var väldigt välgjord och Snape och Lily som barn var ju skitsöta. Även om det ser ut som att Lily har utväxt i det röd(färgade?) håret när hon sorteras - jag menar, hur svårt kan det vara att fixa? Och när Lily dör, fan vad hemskt det var!

There. Jag tror att det var alla tankar jag behövde få ur mig om filmen. Den var iallafall helt underbar!



~~Mischief Managed~~


Kommentarer
Postat av: s.

Åååh. Nu längtar jag hem till mitt studentrum och de två sisådär veckor jag planerat att spendera där innan skolan faktiskt börjar igen och mina Harry Potter-böcker. Jag vill läsa om dem och minnas alla detaljer som sakans i filmen! På tal om den förresten så borde de gjort fler filmer av alla böcker. Det är omöjligt att få med alla de viktiga detaljerna från en tjock bok i en ynka liten film... Kanske nån gång när vi närmar oss pensionsåldern och de gör en nyinspelning...?

2011-07-18 @ 22:23:54
URL: http://www.sandralinneas.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Nu har jag också sett den sista filmen, kan inte fatta att det verkligen är över nu!

Den var inte lika bra som boken (duh) men jag tycker den var riktigt bra! <3

2011-07-25 @ 14:52:19
URL: http://emeylie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0